I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, June 24, 2010

Adakah Sunnah & Syiah sama?


Gambar Imam Ali oleh Syiah

Assalamualaikum,
Bercakap tentang Syiah,ramai dikalangan kita yang menyangka bahawa antara ahli sunnah dengan Syiah tiada perbezaannya sama saja.Akan timbul kata kata "kita Islam mereka pun Islam" apa bezanya?.Ada orang kata Syiah Ismailiyyah itu hampir kepada Sunnah? betulkah dakwaan ini? Kalau benar adakah golongan ini wujud sekarang? Antara ciri ciri syiah:
1.Mengkafirkan Khulafa'Ar Rasyisin kecuali Ali Abi Talib & beberapa org sahabat yg lain.
2.Mengamalkan konsep Takiah(berpura pura). Apabila berada di kalangan org sunnah mereka menjadi sunnah,tetapi apabila berada di kalangan Syiah mereka menjadi Syiah.
3.Sangat taksub kepada pemimpin,& gemar melukis gambar orang yg mereka puja termasuk Ali Abi talib,Husin & Hasan.Terbaru khabarnya telah ditemui lukisan potret Rasullullah s.a.w. Allahua'lam.

Bagi mereka yg kurang mengkaji & tak mahu mengkaji lansung mereka tidak akan nampak perbezaanya baik dari segi Aqidah ibadah dan yang lainnya.Menurut sumber JAKIM bahagian penyelidikan aqidah,bahawa fahaman Syiah telah merebak di negara kita ini selepas Revolusi Islam Iran.Sekarang fahaman ini telah meresap ke Institusi pengajian tinggi Awam,dimana ada di antara mereka terdiri dari golongan Intelektual Melayu.

Sesungguhnya kalau di lakukan pengkajian yang mendalam ttg Mazhab syiah,maka disitu kita akan nampak jelas ada jurang perbezaan yang amat jauh antara syiah & Sunni,lebih lebih lagi kalau di buat pengkajian dari sudut sejarah kita akan temui begitu banyak penyelewengan fakta sejarah yg di lakukan oleh mereka.

Penulis bukanlah orang yg selayaknya menulis ttg Mazhab Syiah.Untuk tujuan itu penulis akan bawakan video penerangan ttg Syiah yg akan disampaikan oleh seorang tokoh iaitu Dato' Dr.Harun Taib.

Mudah2an di menfa'atkan



Video 1



Video 2



Video 3

Azan Syiah



Video 4

No comments:

Post a Comment