I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, May 23, 2010

Sikap ulamak Malaysia terhadap Pemerintah

Video 1



Video 2



Video 3



Kesimpulan dari ceramah Dr Asri:

1.Menasihati pemerintah adalah menjadi tanggungjawab para ulamak.

2.Menasihati pemerintah hendaklah dengan cara hikmah dan bijaksana.

3.Menasihati pemerintah hendaklah dengan empat mata bertemu pemerintah,bukanya
di belakang pemerintah seperti mengadakan ceramah umum kemudian mencaci maki
pemerintah.
4.Penuntut ilmu tidak harus meyibukan diri dengan menasihati pemerintah.Tugas
mereka adalah mencari ilmu dan terus mencari ilmu.

2 comments:

  1. 1.Semua Ulama Wajib menasihatkan pemimpin tanpa ada muslihat disebaliknya atau mempunyai kepentingan peribadi tanpa rasa takut juga amanah dengan kerja.
    2.Soalan....Agaknya bilakah masanya yang sesuai untuk bertemu empat mata itu? Tak takutkah beliau jika dipecat dari jawatan?

    ReplyDelete
  2. Hanya ulamak yg benar2 ikhlas & berani sahaja yang mampu melakukanya.Dalam konteks kepimpinan kita sekarang perlu di buat temu janji dahulu sebelum bertemu.Jika semua itu sudah dilakukan pemerintah enggan atau tidak mahu bertemu,tanggungjawab para ulamak tersebut telah terlepas.Sepekara lagi hanya ulamak yg tidak memegang apa jawatan dalam kerajaan boleh melakukan perkara tersebut.Lihat sahaja contoh para Imam muktabar kita Imam Syafii,Imam Ahmad & yang lainya dalam berdakwah kepada pemerintah mereka terus bersemuka dengan pemerintah tidak mengkomentar mereka dari belakang.Dalam usaha tersebut sudah pasti berbagai2 rintangan akan mereka hadapi.Imam Ahmad sampai lumpuh tangannya demi mempertahankan AlQuran itu bukan makhluk di hadapan pemerintah,Imam Syafii di heret di sekitar Yaman kerana kritikan beliau ttg fahaman Syiah dan Muktazilah begitu juga Imam Iman yg lain.Imam2 tersebut tidak memegang apa apa jawatan dalam jabatan kerajaan dan tidak semata2 duduk dikerusi empuk cuma mengarah orang bawahan untuk membuat sesuatu.

    Allahua'lam

    ReplyDelete