I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, January 6, 2012

AKTIVITI MENCERCA,MENGUMPAT,MEMAKI HAMUN OLEH AGAMAWAN SEMASA

AKTIVITI MENCERCA,MENGUMPAT,MEMAKI HAMUN OLEH AGAMAWAN SEMASA

Assalamaualaikum,

Firman Allah yang bermaksud: "Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan memberi peringatan yang baik dan berhujahlah dengan mereka melalui kata-kata yang baik." (Surah al-Nahl, ayat 125)

Ta-ha [43] "Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas dalam kekufurannya"

Ta-Ha [44] "Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga dia beringat atau takut"

Semenjak kebelakangan ini aktiviti mencerca, mengumpat, memaki hamun yg dilakukan oleh sebahagian agamawan semasa semakin menular di interternet terutamanya di youtube.Kalau kita rajin search di youtube terutamanya video2 yang berbentuk ceramah kita akan dapati akan ada ustaz2 semasa yang tak perlu penulis sebut nama mereka, dalam ceramah2/pengajian ilmu lidah mereka begitu ringan utk mengutuk,mengumpat serta memaki hamun individu2 lain yang berbeza pendapat dengan mereka dengan kata2 kesat seperti ustaz anjing,bapa syaitan, ustaz sesat,ustaz dua ekor tuuu,ustaz bodoh,bangang ... (sambil terang2 menyebut nama individu tersebut).Ustaz 2 seperti ini lah rangkingnya di youtube begitu tinggi dan familiar dari yang lain.Biasanya Masjid atau surau akan penuh apabila mereka berceramah, seolah2 orang awam begitu cenderung dgn isi2 cermah yang suka mengumpat,mencerca serta memaki hamun ini. Ustaz2 ini seolah2 tidak memahami akan 3 ayat Al Quran diatas dimana Allah s.w.t. menyuruh kita berdakwah dgn hikmah & bijaksana serta dgn kata2 yg lembut sebagaimana Allah menyuruh Nabi Musa berhadapan dgn Firaun dgn kata2 yg lembut.Apa yang pelik ialah setiap kali ceramah menyambut maulid Nabi mereka akan tekankan bahawa Nabi s.a.w. itu adalah contoh tauladan yang baik utk diikuti terutamanya dari segi akhlak Nabi dalam menyampaikan dakwah.Tetapi apa yang mereka sarankan itu mereka sendiri tidak ikuti.Kalau ada yang mengkritik cara mereka berdakwah alasan yg sering di beri ialah dalam Islam ada perkara2 yang boleh kita umpat. Allahua’lam.

Cuba lihat video2 berikut ;

1. http://www.youtube.com/watch?v=FFWwujOGreY

2. http://www.youtube.com/watch?v=qDyH9qtBp8Q


No comments:

Post a Comment