I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, November 9, 2010

Menghitamkan rambut yang beruban



Gambar hiasan
Assalamualaikum,

Mudah2an Saudara2 semua berada di dalam situasi sihat.Ada satu isu yang hendak Sya kongsi bersama dgn Saudara2.Isu tersebut ialah mengenai menghitamkan rambut yg dah beruban.Sya pernah ditanya oleh beberapa org sahabat mengenai hukum mewarnakan rambut atau janggut dengan warna hitam.Oleh kerana kesibukan tugas & sebagainya sya tidak berkesempatan untuk menjawab. Insya'Allah di kesempatan waktu yg terluang ini Sya cuba menjawab persoalan ini secara ringkas ,agar tidak timbul tanggapan yg bukan2 terhadap isu ini. Soalan ini di tanya berkemungkinan ada sahabat yg tertanya2 dan hairan sbb ada kalanya rambut Sya putih dgn uban kekadang ia bertukar menjadi hitam. Mungkin timbul kemusykilan boleh atau tidak kita mewarnakan rambut dgn warna hitam.Bagaimakah hukumnya sunahkah,makruh,atau haram? Jadi sebagaimana yg Sya katakan di atas,supaya ianya tidak menjadi persepsi yg bukan2 terhadap Saya, disini Sya cuba sedaya upaya untuk menjawapnya sekadar kemampuan berpandukan kepada hukum feqah sebagaimana yang telah di perbincangkan oleh ulamak Islam.

Sauadara2ku, sesungguhnya isu mewarnakan rambut,janggut termasuk misai telah menjadi perkara khilaf (diperselisihkan) oleh ulamak Islam. Ada yg berpendapat dibolehkan mewarnakan rambut/janggut/misai dgn warna inai atau khatam (sejenis tumuhan yg popular di negeri Yaman) yang mengeluarkan warna perang kemerah merahan dan melarang penggunaan warna hitam. Ada juga yang berpendapat di benarkan mewarnakan dgn warna hitam yang di ambil dari sejenis rumput yang hanya ada di Timur tengah di mana apabila di tumbuk ia akan mengeluarkan warna hitam & ia tidak di campur dgn bahan bahan yang lain speperti pewarna.Ada yang bependapat di bolehkan dengan warna hitam yg bukan permenant supaya tidak menjejaskan pengaliran air di anggota badan ketika berwuduk & mandi hadas.Orang yg telah tua & ubanya telah merata sememangnya tidak selayaklah mewarna dengan warna hitam & di benarkan bagi orang yang masih muda.Ada sebahagian lagi berpendapat di bolehkan dengan warna hitam dalam keaadan perang bagi menakutkan pihak musuh & untuk merawat penyakit di kepala. Disebabkan masalah ini menjadi perselisihan dari kalangan Ulamak & masing2 ada hujjah berserta dalil yang di pegang,jadi tidak seharusnya kita sebagai orang awam untuk bertelagah mengenai perkara ini & gemar membuat provokasi & persepsi yang bukan2 terhadap mereka2 yang menghitamkan rambut/janggut/misai mereka sehingga menjadi pergeseran di kalangan kita pula.Untuk lebih jelas disini Sya sertakan 3 website mengenai isu ini untuk kita sama2 memahaminya.

1.http://hikmatun.wordpress.com/2007/01/01/hukum-mewarna-rambut/ 2. http://ohislam.com/hukum-mewarnakan-rambut-dalam-islam/ 3. http://halaqah.net/v10/index.php?topic=11633.0

Mudah2an kita berlapang dada dalam masalah yg diperselisihkan.

Allahua'lam.

No comments:

Post a Comment