I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 16, 2010

Isi Khutbah Juma'at : Khilaf dan Bid'ah



Assalamualaikum,
Hari ini 16 april 2010 penulis sekali lagi berkesempatan bersolat Juma'at disebuah Masjid yg indah iaitu Masjid Kg. Melayu Kangkar Pulai Johor Bahru.Alhamdulilah,kali ini khutbah di sampaikan oleh seorang yang penulis kenali sebagai
seorang Ustaz dari UTM yang juga memegang jawatan penting disalah sebuah Pusat di UTM. Isi khutbah kali ini agak menarik juga yakni memperkatakan ttg isu yg sejak akhir2 ini hebat di pebualkan orang. Isu tersebut ialah mengenai pekara khilaf dan bid'ah.kalau tidak silap penulis isu ini pernah disentuh pada khutbah yang lalu di beberapa Masjid di sekitar Johor Bahru cuma penulis kurang pasti samaada teks khutbah kali ini dari Jabatan Agama atau disusun oleh penyampai khutbah sendiri.

Ala kulli hal...perkara sama yg disentuh dalam khutbah tersebut di mana khatib menjelaskan bahawa masyarakat Islam Umumnya di Malaysia & khussusnya di Johor Bahru sememangnya dari dahulu dalam soal Mazhab telah lama berpegang kepada ikutan Syafii (Syafi'iyyah) dalam persoalan meliputi soal Aqidah dan syariat yang digelar sebagai Ahli Sunnah wal Jamaah yg juga mengikuti sunnah Rasullullah s.a.w. & para sahabat. Cuma tidak diterangkan secara rinci Ahli Sunnah wal Jamaah yang mengikuti aliran mana,sbb ada yg berpendapat ahli sunnah itu banyak alirannya ada aliran Asya'irah (Imam Abu Hasan Asya'ari),ada aliran Maturudiyyah,aliran Kulabi,& Salafi,wal hal yg dikatakan ahli sunnah itu hanya satu sahaja tidak dua atau tiga.Jadi mana satukah berada diatas kebenaran?
Seterusnya Penyampai Khutbah,mengajak ummat Islam supaya jangan berpecah belah,bersengketa,bertelagah sesama sendiri dalam menyikapi persoalan khilafiah lalu khatib bawakan dalil Quran "wa'tasimu bihabillahi jami'aa wala tafaraqu" "berpeganglah dengan tali Allah(Quran)jangan berpecah belah". kemudian beliau menasihatkan para pendakwah supaya belapang dada dalam soal perbezaan pendapat dalam agama dan pendakwah jangan mudah menghukum orang yang tidak bersependapat dgn kita.

Seterusnya khatib berpesan supaya kita tidak menolak sesuatu amalan yg telah menjadi ijmak (kesepakatan) kaum muslimin di Malaysia. Disini katib tidak memberikan contoh amalan yg telah menjadi ijmak kaum muslimin. Penulis beranggapan bahawa amalan2 tersebut adalah seperti sambutan Maulid Nabi,Israk Mikraj,Nisfu Sya'ban,Ma'al Hijrah dan termasuklah tahilan dan kenduri arwah. Disini penulis katakan jikalau mengikut kaedah usul fiqh yg dikatakan ijmak (kesepakatan)yg diterima pakai ialah Ijmaknya para sahabat Nabi s.a.w. dan ijmaknya para ulamak termasuk ulamak2 Muktabar dan Imam2 mujtahid. Tiada yg dikatakan ijmak kaum muslimin sebab kaum muslimin adalah umum dan ada berbagai peringkat golongan. Ada Prof. Akademik Prof. Syariah,ada Juruteknik,Kerani,Pembantu Am Pejabat,penjaga stor,peniaga,nelayan,pesawah,penoreh getah dll lagi. Penulis ingin bertanya,dalam isu Maulid Nabi adakah ulamak di Malaysia bersepakat menghukumkan bahawa sambuatan Maulid itu sunnah atau harus? Apa yg kita lihat mereka semua tidak bersepakat dalam hal ini. Ada yang mengharuskan dan ada yang mengharamkan ( bid'ah).

Sebelum penulis meneruskan lagi bicara,syugia penulis katakan bahawa diri ini bukanlah seorang yg sempurna dalam menyampaikan perkara2 keagamaan jika hendak di bandingkan dgn penyampai khutbah( seorang yang punyai PHD dalam bidang syariah dan dikenali oleh masyarakat UTM) kedudukan penulis dgn beliau ibarat langit dengan bumi. Penulis menghormati beliau sebagai saudara seIslam dan sebagai seorang yang berilmu. Penulis membuat komentar atas dasar "agama itu nasihat" & atas dasar kasih sayang antara sesama muslim tiada tujuan lain.

Komentar penulis seterusnya ialah mengenai istilah khilaf dan bid'ah itu sendiri, bagi penulis isi khutbah sepatutnya terlebih dahulu menerangkan ta'rif ( makna) khilah & bid'ah itu sendiri sbb rata2 di kalangan kita yang kurang mengerti apa definasi bid'ah & khilah. Di takuti mereka keliru dalam memahaminya dengan kefahaman yang terbalik dimana bid'ah dianggap khilaf dan begitu sebaliknya. Perlu diterangkan pengertian dari segi etomologi (bahasa) dan istilah syarak sebagaimana yang di terangkan oleh ulamak2 terdahulu termasuk Imam yang kita sanjungi( Imam Syafi'i) dan ramai lagi. Dengan pemahaman yg sebenar barulah kita dapat membezakan antara khilaf & bid'ah. Penulis rasa kalau nak di huraikan isu bid'ah & khilaf ini secara rinci mungkin berjilid2 buku perlu disediakan,tapi bagi kita peringkat orang awam cukuplah penerangan secara ringkas dari ustaz2 kita. Disini penulis tidaklah hendak berbicara secara panjang lebar mengenai isu ini cuma harapan penulis perkara ini perlu ditangani secara ilmiah, ikhlas, jujur, dan tidak emosi supaya kita tidak terkeliru dalam memahami agama Islam yg suci dan murni ini. Pada kali ini penulis copy & pastekan sekali lagi mengenai isu khilaf dan bid'ah mudah2an bermenfa'at.

ANTARA KHILAF DAN BIDAAH

Saya kira ramai yang terkeliru antara khilaf dan bid'ah. Lantaran terkeliru, maka agenda perbincangan sudah lari. Bid'ah ialah innovasi, penciptaan, rekaan amalan atau ibadah yang tidak bersandarkan di atas dalil atau nas dari Al-quran dan al hadith di dalam perkara ibadah di dalam agama sahaja. Khilaf ialah perbezaan pendapat oleh ulama' fiqh mengenai amalan-amalan tertentu yang berdasarkan dalil atau nas dari Al-quran dan hadith sahih.

Beza antara keduanya jelas di mana satu merujuk kepada dalil atau nas dan satu lagi tidak merujuk kepada mana-mana dalil atau nas. Contohnya Qunut itu secara umumnya bukan bid'ah kerana diamalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W.( rujuk Qunut Nazilah& Qunut witir) cuma para ulama' fiqh berbeza pendapat samada ia perlu diamalkan atau tidak, merujuk kepada situasi, masa dan keadaan.

Manakala amalan ataupun sambutan Nifsu Sya'ban,Maulid Nabi,Israk Mikraj,Ma'al Hijrah itu jelas bid'ah kerana tiada dalil atau nas yang sahih mengenainya. Kalau ada dalil pun ianya dari hadith lemah atau palsu. Tiada takrifan bid'ah hasanah dalam IBADAH. Perkara khilaf dalam perbincangan perlu berhati-hati. "Perselisihan faham dalam perkara furuk fiqah tidak boleh dijadikan sebab berlakunya perpecahan agama, juga janganlah ia membawa kepada perbalahan, kemarahan antara satu sama lain. Setiap mujtahid ada pahalanya. Tiada halangan jika dilakukan pengkajian ilmiah yang adil dalam masalah yang diperselisihkan ini yang dilakukan dalam naungan perasaan kasih mengasihi kerana Allah, bantu membantu untuk sampai ke hakikat yang sebenarnya, tidak membawa kepada perbahasan yang dikeji dan perasaan taksub."

"Melarutkan diri ke dalam masalah yang tidak membawa amal adalah antara takalluf (memberatkan) yang dilarang oleh syarak..." Dalam perkara bid'ah pula, "Setiap perkara bid'ah dalam deen Allah yang tidak ada asalnya walaupun diperelokkan oleh manusia dengan nafsu mereka dengan menambah atau mengurangkan, adalah kesesatan yang wajib diperangi dan dihapuskan dengan CARA YANG TERBAIK yang tidak membawa merebaknya perkara yang lebih buruk dari itu." Perlunya mengetahui adab-adab ikhtilaf dalam Islam bagi mengelakkan perbalahan.

1.Imam As-syafi'e tidak membacakan qunut subuh ketika mengimami anak murid imam Malik r.a.
2.Bagi mereka yang sudah mengerjakan ibadah haji, mengambil pandangan Mazhab Hanbali yang menyentuh perempuan bukan mahram tidak membatalkan wudhu' ketika menunaikan ibadah haji berdasarkan kepada dalil Quran,sunnah & pendapat ulama muktabar. 3.Kalau menurut Imam Syafi'i zakat fitrah dgn wang tidak sah.Menurut Mazhab Hanafi di bolehkan untuk sesuatu kemaslahatan. 4.Saksi nikah di Malaysia yang mensyaratkan saksi yang adil, tidak fasik, dan sebagainya menyebabkan sukarnya orang lelaki hendak berkahwin, lalu kita mengambil pandangan Hanafi untuk memudahkan proses walimah itu sendiri. Ramai yang keliru samada bolehkah kita mengambil pandangan Mazhab lain.

Di Malaysia sendiri pun bukanlah Mazhab SYAFI'E YANG TULEN. Semuanya sudah bercampur aduk.Konsep talfiq dalam masalah fiqah perlu diketahui.Talfiq ialah kita bertaklid (menurut) kpd seorang Imam/fuqaha' dalam satu masalah dan kemudian bertaklid kpd Imam lain dalam masalah yg lain pula.Sebahagian ulamak menentang konsep Talfiq.
Jika orang yg bertalfiq itu bertujuan mencari hukum yg paling ringan dan mudah atau bertepatan atau disukai oleh hawa nafsunya tanpa mengira dalil, maka hukumnya adalah tidak harus. (Qardhawi, Fatawa Mu'asirat, Vol 2 bab Usyuldan Qaedah).

Al-Qardhawi berpendapat tidak harus seseorang itu bertalfiq. Manakala, ulamak salaf berpendapat adalah fasiq bagi mereka yang mencari rukhsah (keringanan/ kemudahan) daripada mazhab-mazhab lain tanpa mengetahui dalil.. Al-Qardhawi mengemukakan dalil di bawah Dalil: And We shall remove from their hearts any lurking sense of injury: (they will be) brothers (joyfully) facing each other on thrones (of dignity). There no sense of fatigue shall touch them, nor shall they (ever) be asked to leave.Tell My servants that I am indeed the Oft-forgiving, Most Merciful; (Surah An-nur:47-49)

Walaubagaimanapun tidak dikira hukum talfiq bagi seseorang pengkaji yg mencari pendapat Imam yg paling kuat mengikut penilaian hatinya. Misalnya, bersentuh perempuan tidak membatalkan wudhu' berdasarkan kepada dalil dalil yang kuat (ikut hujah Imam Hanbali) kemudian ikut Imam Syafi'iy yg menyatakan tidak batal wudhu' jika keluar darah; kemudian pula mengikut maliki di mana air tidak menjadi najis selagi tidak berubah bau, warna atau rasa.

"Setiap Muslim yang tidak sampai kepada martabat ijtihad dalam mencari dalil hukum Islam yang furuk hendaklah mengikut kepada pegangan salah seorang dari imam-imam Mazhab Islam. Menjadi elok lagi kepadanya ketika mengikut Mazhab itu jika ditambah dengan usaha yang sedaya upaya untuk mengetahui dalil-dalilnya. Dia hendaklah menerima segala petunjuk yang disertakan dengan dalil, ketika diyakini kesahihan dan kebolehan orang yang memberikan petunjuk itu kepadanya. Dia hendaklah menyempurnakan kekurangan ilmu yang ada pada dirinya sekiranya dia di kalangan ahli ilmu sehinggalah dia sampai ke peringkat al-nazar (ijtihad hukum). Untuk berijtihad seseorang mujtahid perlu ada perkara berikut yang disebut dalam kitab-kitab usul:
1.Al-Ilmu bil dilalat: Dalil-dalil daripada Al-quran,hadith dan ijmak ulamak
2.Mengetahui setiap makna yang zahir dan yang tidak zahir: Makna zahir umapamanyam al-saiyyarah iaitu kenderaan. tetapi di dalam ayat "yal ta qid baqd as saiyyarah" maksudnya satu rombongan
3.Al-Ilmu bil Mustytarak: Contohnya perkataan Al-ain.Ia boleh bermaksud mata,minuman keras, gundek, mata air atau lembu jantan
4.Wal 'Am wal khas:Dalil 'am umpamanya,maksud daripada hadith rasul"Sesiapa yang mengucapkan dua kalimah syahadah akan masuk syurga". Dalil khas pula umpamanya.maksud dari sabda Rasulullah S.A.W bahawa baginda akan memerangi manusia; khusus kepada kafir quraisy Mekah.
5.Wal mutlak wal muqaiyyad: Contoh mutlak,umapamanya Allah memerintahkan supaya membebaskan hamba. Contoh muqaiyyad,di ayat yang lain Allah perintahkan hamba yang beriman. Jadi hukum membayar kifarat hendaklah memerdekakan hamba yang beriman.
6.Wal manthuq wal mafhum: Contoh manthuq,jangan kamu hampiri zina. Mafhumnya, hukum berzina adalah haram.
7.Dalil suruhan dan dalil larangan: Dalil suruhan,iaitu setiap suruhan yang disuruh melakukannya samada wajib,sunat dan harus. Larangan iaitu haram dan makruh.
8.Wal nasikh wal mansukh: Nasikh ,hukum yang sudah tidak dipakai. Mansukh hukum yang turun sebagai gantinya.
9.Hukum ketika berlawanan dalil: Contoh: Edah perempuan yang mengandung ialah hingga bersalin. Edah kematian suami 4 bulan 10 hari. Dua dalil yang berlawanan. Jadi, jika perempuan mengandung kematian suami, maka edahnya 4 bulan 10 hari dan disambung lagi hingga lepas bersalin.
10.Adat resam orang-orang arab dan hubungan syariat dengan masyarakat orang-orang arab
11.Asbabul nuzul quran: Mengerahui sebab-sebab turunnya ayat al-quran
12.Sebab-sebab hadith disabdakan (asbab maurid)
13.Wal matnu wal sanadu: Matnu,iaitu hadith sanad, iaitu ilmu yang berhubung dengan ahli-ahli rawi.
14.Mengetahui dengan lengkap nahu-nahu bahasa arab
15.Mengetahui bahasa daerah suku-suku kaum arab.

Allahua'lam

Diubahsuai dengan sedikit tambahan.

Komentar dari saudara saudara penulis alu alukan.

No comments:

Post a Comment