I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, March 6, 2010

Warkah untuk pengikut tariqat Nur Muhammad



Tajuk Nur Muhammad - Dikirim oleh: Syameel Akhtar Pada 10/11/03 Masa: 09:38:18

Asslamualaikum,

Moga para sahabat berada dalam naungan rahmat dan redha Allah sentiasa. Diri ini mengakui kejahilan diri, diri ini mengakui kekerdilan ilmu dan kedaifan pengalaman. Namun diri ini menyakini adanya Tauliah dari Nabi s.a.w yg berbunyi “Sampaikan dariku meskipun satu ayat”. Moga-moga usaha kerdil ini mampu memperluaskan horizon pemikiran kita, memperlebarkan ufuk penghayatan demi mencairkan antartika kejahilan.. Agar kita menjadi muslim sejati yang berittiba’ berdasarkan Al-Quran dan Sunnah Bagi menyahut firman Allah “Berilah peringatan sesungghunya peringatan itu meberi manfaat bagi orang yang mukmin” dan menyahut Sabda Nabi s.a.w “ Sampaikan dariku meskipun satu ayat”. Jadi atas dasar membenarkan apa yang difirmankan oleh Allah dan apa yang disabdakan oleh Nabi maka saya terpanggil untuk berbicara. Berbicara tentang topik yang agak lapuk tetapi masih hangat. Berbicara tentang topik yang telah usang tapi masih bernadi dan berdenyut. Iaitu mengenai fahaman Nur Muhammad. Satu fahaman yang bercanggah dgn akidah ahliSunnah Waljamaah yang bersandarkan Al-Quran ,Hadith Sahih, Athar Sahabat dan Ijmak ulama’ Salafus soleh.

Nur Muhammad merupakan fahaman karut yang mempertuhankan Muhammad s.a.w. ini bukanlah beerti mereka menyembah Nabi Muhammad dalam ibadat mereka tetapi mereka memberikan sifat keTUHANan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Dikultuskan dan dikuduskan Nabi hinggakan disetarakan Nabi Muhammad dgn Allah s.w.t. Bagaimana fahaman ini sampai ke negara kita. Tak dinafikan dalam proses penyebaran Islam telah mengundang kedatangan para pendakwah yg pelbagai aliran. Ada yg berpijak atas paksi Al-Quran dan Sunnah dan ada juga golongan aqlaniyun malah ada juga golongan Tareqat menyeleweng. Islam di nusantara turut diwarnai dgn fahaman Jahmiyah, Murjiah, Rafidhah,Syiah dan berbagai lagi.. Sebagai umat Islam kita akui dan wajib menyayangi Nabi s.a.w melebihi menyayangi diri dan keluarga namun kita mesti akur Nabi juga manusia biasa yang diiutuskan oleh Allah untuk menyembahNya(Allah) dan menyeru sekalian manusia agar kembali ke jalan tauhid dan menjauhi toghut. Namun Nabi Muhammad s.a.w tetap manusia biasa dan tidak terkecuali dari hukum biologi.

Fahaman ini secara sedar mahupun tidak telah lama tersebar di Nusantara . Ia satu fahaman sesat yang diasaskan oleh ibn Arabi seorang tokoh Tasauf. Banyak Hadith maudu’(palsu) yang direka cipta oleh golongan ini( penganut Nur Muhammad). Antaranya ialah:

A)Kalaulah tidak kerana Muhammad maka dunia ini tidak akan dicipta.
لَوْلاَكَ مَا خُلِقَتِ الدُّنْي
B)Makhluk yang pertama dicipta ialah Nur Muhammad.

C)Nabi Muhammad dicipta dari Nur atau cahaya .

(Di sini saya rasa amat bertanggungjawab untuk menyangkal Hadith Maudu’ ini. Barangsiapa yang menyebarkannya tanpa menjelaskan kedudukannya maka dia telah menempah permit untuk ke neraka. Ini bukan ugutan dari saya tetapi ni adalah amaran) dari Nabi Muhammad s.a.w dalam Hadith Mutawatirnya.).

Inilah dakwaan bodoh lagi tidak berasas yang amat bertentangan dengan akidah ahlusSunnah Wal Jamaah. Dakwaan pertama(A) iaitu “Kalau tidak kerana Muhammad maka dunia ini tidak akan dicipta”. Mengikut dakwaan karut ini semua makhluk termasuk seisi langit dan bumi serta penghuninya termasuk para malaikat Jin ,manusia dan segalanya tercipta hasil Nur Muhammad.

Dakwaan Makhluk pertama dicipta ialah Nur Muhammad dan dakwaan Ruh Muhammad dicipta dari cahaya adalah satu teori yang amat karut dan boleh mebawa kesyirikan. Lupakah mereka bahawasanya Muhammad itu manusia dan manusia pula berasal dari tanah.Yang dicipta dari cahaya adalah malaikat. Makhluk pertama yang dicipta oleh Allah ialah Qalam dan manusia pertama yang dicipta ialah Nabi Adam a.s.

Berzanji

Teori sesat Nur Muhammad juga telah disebarkan di Nusantara dan ini dapat dilihat menerusi kitab Berzanji. Dalam kitab berzanji terdapat beberapa bait syair yg melampaui yg cuba mengangkat darjat Nabi Muhammad setaraf dgn Allah s.a.w. Contohnya اَنْتَ نُوْرٌ فَوْقَ نُوْر bermaksud "Engkaulah cahaya di atas cahaya". فَجَمِيْعُ اْلاَنْبِيَاءِ خُلِقُوْا مِنْ نُوْرِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " Maka sekalian para nabi telah dicipta dari Nur Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam".(rujuk kitab berzanji yg ada terjemahannya), dan banyak sekali unsur-unsur ghulu dan puji-pujian yang melampau ke atas Nabi s.a.w yg terkandung dalam kitab berzanji. Saya secara pribadi ada memerhatikan sebuah kitab berzanji dan yg menghairankan bagaimana pengarang kita ini mengatakan tujuan penciptaan kitab berzanji adalah unutk mengasihi Rasul dan menghargai pengorbannya. Betul kita hargai Nabi s.a.w namun ada had dan batasnya jangan sampai mempertuhankanya kerana ini boleh membawa syirik.

Dua tahun yang lalu(2001) saya ada meneliti sebuah buku ilmiah yang amat berharga yang Berjudul Gerakan Islah di Negeri Perlis dan Kesannya ke atas Malaysia hasil kajian dua org Pensyarah Pengajian Islan USM, iaitu Prof Madya Dr rdzi Hj Othman dan Allahyarham Ok Rahmat(moga Allah mencucuri rahmat ke atasnya rohnya). Dalam kajian ini Prof ini ada menyatakan tentang kebatilan kitab berzanji yang memuatkan fahaman Nur Muhammad. Beliau pernah mengajukan persoalan kitab berzanji ini kepada Mufti Perak ,Datu’ Harussani Zakaria. Dalam sesi perbincangan ini Datu’ Harussani akui kebatilan kitab berzanji yg dibaca seawktu meperingati Nabi termasuklah waktu maulidur Rasul. namun beliau terpaksa membenarkan terlebih dahulu pembacaan kitab ini kerana bimbang orang ramai akan mencari alternatif lain seperti hiburan luar batasan untuk mengantikan kitab berzanji.

Akhu kum Fil Islam

No comments:

Post a Comment